Váš železničný portál
Registrovať sa

Železnica mojim objektívom za rok 2012

Fotogalérie 4.3.2013 23:00 Ing. Michal Plíhal Zobrazené: 2945

Aj keď už nám začal mesiac marec a dlho som zvažoval či tento článok spraviť, nakoniec po tom, čo som videl krásne výbery ostatných fotografov za uplynulý rok, rozhodol som sa, že vám priblížim rok 2012 aj svojím objektívom i keď trošku neskoro. Za tento rok bolo mimoriadností viac než dosť, takže vyberať bolo z čoho. Snažil som sa vyberať len zaujímavosti a mimoriadnosti, ale sem tam sa objaví aj nejaká tá fotografia z bežného dňa. Tak poďte sa nato pozrieť.

JANUÁR

Začiatkom januára, ako už býva zvykom, som navštívil Štrbské Pleso. Bohatá snehová nádielka spôsobila, že bolo potrebné prevetrať aj snehovú frézu a to hneď niekoľkokrát. Dva pohľady na časť zubačky s frézou.

Už dlhšiu dobu bolo známe aký osud čaká môj najobľúbenejší peršing – 163.056 a to rekonštrukcia na rad 361.
15. januára sa mi ho podarilo ešte zachytiť aj na mojom obľúbenom vlaku – R 440 Excelsior doslova v poslednej chvíli na jednom z jej už posledných výkonov. O pár dní na to, už stála odstavená v areáli ŽOS Vrútky.

Dlhšiu dobu som čakal na konečne pekný slnečný deň, kedy som si chcel vyfotiť pre mňa najkrajší rad 350 a jej retro zástupcu – Huga. Stalo sa tak 21.1.2012 na vlaku IC 10505 Tatran, kedy bolo síce slnečno, ale Tatry bohužiaľ už vidno nebolo.

FEBRUÁR

Cestou zo školy 10.2.2012 síce po neúspešnej skúške, dostávam od kamaráta info, že na R 760 Poprad z Košíc do Popradu bude nasadená dvojička 131.027+28. Čas na rozmýšľanie som veľmi nemal a toto som si rozhodne nechcel nechať ujsť, tak voľba padla na Smižany. Dvojička a jej majster  poctivo dodržiavala jazdné doby a cez každú stanicu až do cieľovej prišla na minútu presne.

17.2.2012 cestou zo školy domov som zachytil jednotku 861.003 na skúšobnej jazde v Žiline.

Február sa niesol najmä v znamení nasadzovania našich najmodernejších rušňov radu 381. Tie sa objavovali v rámci skúšok na príprahoch rôznych rýchlikov po Žilinu. 22.2.2012 som sa teda vybral na stanicu v Žiline počkať si na 381.001. Mašinka už čakala v šturci na svoj obratový R 612 Ružín. Na druhej fotke už pripravená na príprah R 612, za ňou radené eso 363.134

29.2.2012 pobehovala po novej zriaďovacej stanici Žilina – Teplička Cargo mašinka 746.013, na ktorej si robili poznanie rušňovodiči ZSSK Cargo. Vedľa nej práve prechádza 751.112 so súpravou autovozňov.

MAREC

Hneď začiatkom marca, presnejšie 2.3.2012, prichádza pri čakaní na vlak domov konečne niečo pre mňa. Bobinky 140.058+67 prichádzajú z opravy v ŽOS Zvolen. Okamžite som si začal zisťovať čo bude s nimi ďalej. Dlho to netrvalo a ako už vidno aj na čmeliakovi, tieto krásne mašinky si vzal do prenájmu súkromný nákladný dopravca spoločnosť PSŽ a.s.

V marci vypukol taktiež znovu „retroošiaľ“  , ktorému som podľahol aj ja, a to v podaní krásnej 750.300. 16.3.2012 som ju zachytil v Príbovciach na osobnom vlaku 7303.

Okrem toho, že bol tento deň po dlhom čase krásny slnečný, bolo skutočne čo fotiť. Človek nevedel kam skočiť skôr. Vďaka kolegovi Peťovi som si mohol vyfotiť nielen 381.001, ktorá si išla do ŽOS Vrútky pre 361tku už tesne pred Vrútkami, ale aj konečne bobinky priamo v akcii s vlakom. No čo poviete, nie je to krásny pohľad znovu ich po toľkých rokoch vidieť na trati?

Posledný marcový deň sa vyskytla mimoriadnosť, a to kvôli neschopnej gorile na večernom IC 503, bola z osobného vlaku stiahnutá 163.117 a osobný vlak prišla zachraňovať do Krompách z Košíc ako Rv 362.011. Mašinka ešte žiarila novotou po nedávnej EH oprave, a tak vznikol nočný záber po príchode zmeškaného osobného vlaku.

APRÍL

Apríl sa začal taktiež veľmi zaujímavo. To, o čom sa už dlhšie hovorilo, sa napokon stalo skutočnosťou. Na štrbskej rampe sa začali pravidelne na postrkoch nákladných vlakov objavovať bratislavské cargo esá. Dvojsystémovo – postrkovú službu začala krásna, ale aj veľmi spoľahlivá 363.090, ktorá ešte tiež voňala novotou po nedávnom nátere. 2.4.2012 som ju zachytil pri posune na vlak.

4.4.2012 prichádzam vlakom R605 domov, a čo nevidím. Priamo na stanici ma čaká nádhera v podobne samotnej 140.058 so súpravou prázdnych vozňov Fals spoločnosti PSŽ a.s. Kvôli menšiemu poškodeniu našimi spoluobčanmi v Bánovciach nad Ondavou bolo v Spišskej nevyhnutné urobiť menšie opravy, až po nich mohla bobinka pokračovať v jazde ďalej do Martina. Tento vlak sa mi podarilo zachytiť v poslednej chvíli pred Vydrníkom.

Deň sa však týmto ešte neskončil. U viacerých fotografov zrejme platí pravidlo, že keď sa darí tak sa darí, alebo sú dni keď človek nemá čo fotiť, a inokedy zase nevie čo fotiť skôr. Asi 2 hodinky po bobine sa prvýkrát po trati 180 prebehol aj Siemens 189.156 smerujúci na východ. Keďže veľa času nebolo, zachytil som ho aspoň na stanici.

Na druhý deň odviezli aj spolu s čmeliakom nákladný vlak dopravcu LTE, no počasie snáď už hnusnejšie ani byť nemohlo. Prišla obrovská búrka, lejak a na tom poli som stál ako vhodný objekt pre schytanie rany bleskom  . I napriek tomu som však počkal a aspoň dokumentačne tento vlak zachytil. Škoda, že odvtedy sa táto preprava v tejto zostave už nezopakovala.

Záver apríla, konkrétne 21.4.2012 už tradične patrí akcii „Prebúdzanie Katky“ kam aj tohto roku mieril z Bratislavy Albatros. Počasie znovu nevyšlo, preto len krátke dokumentačné zachytenie priamo na stanici.

Dlhšiu dobu som sa chcel vybrať už aj na známe miesto v Považskej Bystrici. Stalo sa tak 30.4.2012, kde ma prekvapila ucelenka „wapiek“ v čele so 130.034 patriaca spoločnosti ČD Cargo.

Veľmi ma potešila aj ďalšie žiariace eso 363.106 so súpravou kontajnerov. Celkom jej to na čele tohto vlaku pristalo.

MÁJ

Prišiel máj a s ním aj dlho očakávané nasadzovanie 361tiek na ramene Bratislava – Žilina a späť na príprahoch rýchlikov. Tam sa im aj relatívne darilo. 2.5.2012 som si znovu zvolil Považskú Bystricu, keďže sa mi toto miesto celkom zapáčilo. 361.001 alebo „Dodo“ na čele rýchlika 708 Dubeň, za ňou neznámy špinavý Cargo stroj.

Už vtedy som vedel aký osud čaká ďalšie 2 zelené peršingy 163.125 a 163.102. Preto som sa v máji zameral hlavne na nich s cieľom odfotiť ich ešte aspoň raz pred ich rekonštrukciou na rad 361. 11.5.2012 som čakal zmeškaný R 760 Poprad, na ktorom ma prekvapila práve zelená 163.125. To bola moja prvá aj posledná fotografia tejto mašinky na trati.

I napriek tomu zase potešila veľmi „BP“ tzv. bezpečnostná prehliadka pastelkáča 163.104, ktorý neobdržal blonski náter, ale bol krásne umytý. Preto som sa ho vybral odfotiť, keďže čistota u košických 163 nikdy netrvala dlho  . 11.5.2012 prechádza cez Smižany.

Zato zelená 163.112 už toľko šťastia nemala a blonski náter ju už neobišiel… Napriek tomu, kým bola ešte relatívne čistá vybral som sa na nočnú fotografiu, kedy bola na svojom obrate počas noci u nás na stanici na vlaku 7803 12.5.2012.

Prišiel čas majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji a s ním aj dôležité zápasy. Hokej – nehokej, vedel som, že ešte nemám odfotenú 163.102, ktorej km sa už veľmi krátili. Počas prestávky 20.5.2012, už sa presne nepamätám, ktorého zápasu  som vybehol aspoň za mesto zachytiť ju na osobnom vlaku 7814 v posledných lúčoch Slnka. To bola taktiež moja posledná fotografia tejto mašinky na trati.

JÚN

Júnové krásne počasie prinieslo znovu veľa zaujímavých záberov. Začíname 15.6.2012 pod Tatrami, kde som šiel s cieľom odfotiť 362.011, no prekvapilo niečo oveľa lepšie. Bobiny  s prázdnou súpravou z Nižného Hrabovca.

Hneď po nich sa na nákladnom vlaku prehnala dvojička 131.091 po EH oprave vrátane nového laku samozrejme.

16.6.2012 mal byť ďalší krásny deň. Predpoveď meteorológom vyšla na jednotku. Vybral som sa preto znovu s kolegom Peťom na Kysuce a znovu hlavne vďaka nemu som urobil niekoľko pekných záberov mojich ďalších obľúbených mašiniek – 151, hneď po bobinách a gorilách  .

Hneď ráno sa na vlaku Ex 148 Hukvaldy objavila pekná ČEZovka 151.019 mimoriadne s českou súpravou za zastávkou Rudina.

Pokračovali sme ďalej smerom na štátnu hranicu s cieľom odfotiť nejaké tie české postrky. Potešila najmä pastelková 181.115

A ešte viac o kúsok ďalej v blízkosti odbočky Šance, krásna poštovka 151.014 na vlaku Ex 145 Landek.

Krásne počasie pretrvávalo aj naďalej, preto 3 dni potom 19.6.2012 som zvolil Kostoľany nad Hornádom, kde sa toho podarilo nafotiť celkom dosť, vyberiem za všetky fotky len R 443 Šírava na čele s peknou čistou 162.054.

Koncom júna, presnejšie 26.6.2012 som vybehol ešte do Gánoviec vyfotiť po EHčkovú 350.019 na vlaku R 612 Ružín.

Koniec júna patril zase výletu k maďarským hraniciam, kde sme sa zišli super partia a 3 dni strávili pri brehu Dunaja. Horúčavy boli fakt neznesiteľné, preto to človeka k trati ani až tak neťahalo, no napriek tomu, aspoň jedna fotka musela byť. Potešilo ma, že to vyšlo práve na čistého Huga, ktorý prechádza 30.6.2012 na EC 272 Jaroslav Hašek bývalou stanicou Kamenica nad Hronom.

JÚL

V júli aj vďaka pracovným povinnostiam veľa času nebolo, tak preto z tohto mesiaca prinášam len 2 fotografie.
Začal som sa držať tradície mať odfoteného „Kráľa vlakov“ a to známy Venice Simplon Orient Expres. Ten sa našim územím prehnal 6.7.2012, na čele s čistučkým Hugom. Zvolil som už klasické miesto, úsek medzi zastávkami Skalité-Kudlov a Skalité-Serafínov.

Hneď na druhý deň už tradične sa prvý júlový víkend konala Mariánska púť do Levoče. K nej samozrejme patrí oživenie trate Sp.Nová Ves – Levoča aspoň na 2 dni v roku. Privstal som si a vybral sa na ranný vlak 8503 tesne za mestom.

AUGUST

Začiatkom júla došlo k tomu, čoho sa každý obával a tušil ako to dopadne  . Nasadzovanie rušňov 361 cez štrbskú rampu až priamo do Košíc skončilo veľkým fiaskom, kedy mašiny kapali jedna za druhou a cestujúci poriadne nadávali na vysoké meškania vlakov. Hneď v prvý deň ich nasadenia (2.8.2012) som došiel na stanicu pozrieť aspoň na ten vrútocký „zázrak“. 361.002 na R 601 Ružín i keď s veľkými problémami cestu do Košíc zvládla, cestu späť už nie. Jej kolegyni 361.001 sa nepodarilo ani prekročiť Štrbu.

Aj vďaka 361tkám, začala zarábať najmä spoločnosť ZSSK Cargo  poskytovaním svojich rušňov v osobnej doprave. Tomu sme sa potešili najmä my fotografi, pretože tu začali behať pravidelne cargácke esá 363.140 a 363.092 po nedávnych EH opravách a novom laku. Bol to oveľa krajší pohľad ako na ošumelé blonske esá.
5.8.2012 som zachytil hneď obe krásne esá v peknom počasí pri Smižanoch na vlakoch R 610 Aupark a R 612 Ružín.

V Košiciach zotrvala aj vyše týždňa 361.002, kvôli školeniu košických rušňovodičov. Mašinka došla každý deň na závese R 608 do Margecian a odviezla potom do Košíc aj z Košíc obidva rýchliky Horehronce. Pri čakaní na svoj rýchlik som ju zachytil 27.8.2012 v Margecanoch.

Zostala ešte jedna vec, ktorú som si nechával na poslednú chvíľu a musel stihnúť. Keďže od nového grafikonu už trať Spišské Vlachy – Spišské Podhradie v novom GVD nefigurovala, znamenalo to posledné leto na trati pod Spišským hradom. Neváhal som teda, a napriek vysokej cene benzínu  som sa vybral 28.8.2012 do Spišského Podhradia urobiť jednu pamätnú fotku. Počasie vyšlo na jednotku, a tak klasický pohľad na starú známu 812.018 na vlaku Os 8608.

SEPTEMBER

Vrámci školenia žilinských rušňovodičov bola nasadzovaná na R 441/R440 Excelsior ďalší vrútocký „zázrak“ a to 361.003. Tej sa tiež „darilo“ úžasne.
Aspoň jedna dokumentačná fotografia v Sp.Novej Vsi 1.9.2012

19.9.2012 som sa vybral s kamošmi len tak na jednodňový okruh  Spišská Nová Ves – Košice – Budapešť – Bratislava – Spišská Nová Ves. Na stanici v Budapešti sme mali len asi hodinku, tak aspoň jedna fotografia gorilky, ktorá nás potiahla do Bratislavy na EC 274 Slovan.

Neschopnosti 361tiek veselo pokračovali aj naďalej a zjavne to nikoho netrápilo (zjavne ešte stále ani netrápi) preto keď mi dal kamarát info, že bude viezť za sebou zdochlinu v podobne 361.002 a v čele 361.003 vybehol som aspoň do Gánoviec 21.9.2012 na R 612 Ružín.

22.9.2012 Spoločnosť považskej dráhy Žilina, organizovala jazdu do Kremnice s ich krásnym Hurvínkom M131.1443 a prívesným vozňom Blm. Tento deň vyšiel na jednotku s hviezdičkou, super jazda, super ľudia dookola, čo viac si môže človek priať

Ešte v rovnaký deň večer po príchode domov dostávam od rušňovodiča info, že na večernom obrate Os 7818/7803 nocuje v Spišskej Hugo. Hugo na osobnom vlaku, to bolo niečo pre mňa. Napriek pokročilej nočnej hodine, bolo asi 1:15 keď som si prečítal sms  , som sadol na bicykel a mieril na stanicu. Skutočne ma tam tento krásny stroj čakal !  Vytiahol som foťák a šlo sa na vec.

OKTÓBER

Prvý október sa lepšie ani začať nemohol. Dozvedel som sa, že ku mne znovu mieria bobinky s uhlím zo Zemianskych Kostolian do Nižného Hrabovca, znovu v réžii PSŽ a.s. Pn 57121 musel stáť kvôli rozkazu, a tak ešte pred ich príchodom som bol už nachystaný na mieste so statívom. Cvak, rozkaz podpísaný a bobinky pokračujú vo svojej ceste na východ ďalej

Neprešiel mesiac, 19.10.2012 znovu dostávam od Peťa správu. Znovu gorila na osobnom vlaku ! Potešil som sa tomu rovnako ako Hugovi, tentokrát 350.014 mieri z Košíc do Popradu na Os 7810. Na druhý deň zvládla úspešne aj osobný vlak z Popradu až do Žiliny

21.10.2012 klasická fotka 350.015 vo Vydrníku na IC 501 Kriváň v úplne bezoblačnom počasí.

NOVEMBER

V poradí už 5. tzv „morozmrd“ sa vydal 17.11.2012 na R 607 Liptov na svoju prvú púť do Košíc, ktorú zvládol celkom úspešne.

13.11.2012 po škole som sa vybral znova do Považskej Bystrice, ale tentokrát z opačnej strany. Potešil veľmi banán 151.016 na Ex 121 Košičan, ktorý si už v tomto nátere bohužiaľ neodfotíme.

18.11.2012 dostávam znova zaujímavú správu. Na R 1504 Šarišan bude už z Prešova nasadená gorilka 350.019. Neváhal som a vybral sa ju aspoň dokumentačne zachytiť v Prešove, kde sa gorily tak ľahko nevidia. Ako som sa neskôr dozvedel, mašinka mala počas cesty dosť veľké problémy kvôli poruche VZ.

DECEMBER

Začiatok decembra už ako zvyčajne prináša zmenu v GVD. Ten sa stal osudným pre niekoľko regionálnych tratí, aj „mojej“ zo Spišských Vlách do Spišského Podhradia. A tak nebolo o čom, bolo jasné, že poslednú sobotu starého GVD strávim určite rozlúčkou na tejto trati. Po príchode do Vlách bola už 812.014 „ozdobená“ čiernou páskou pred odchodom Os 8607.

A je to tu, prišiel ten čas kedy zo Spišského Podhradia odišiel aj oficiálne posledný vlak Os 8610.

A tu definitívne posledný vlak, už ale bez cestujúcich ako 1.nsl 8610 do Spišských Vlách.

Po príchode do Sp.Vlách sa motorka pobrala do Košíc ako 1.nsl 79807. Viac už v „šturci“ vlak vidieť nebudeme. Prevádzka na tejto trati sa definitívne končí.

Späť ale k príjemnejším veciam. Nový grafikon priniesol aj jednu zmenu, ktorá potešila nejedného fotografa a to nasadzovanie starých pantografov znovu z Košíc do Popradu na osobných vlakoch. 12.12.2012 čaká v Spišskej Novej Vsi na odchod Os 7825.

Záver roka bol však mimoriadne zaujímavý. Niekoľkokrát sa totiž pod Tatrami prehnala poľská 189.153 pod taktovkou dopravcu CRW, ktorí viezli cisterny zo Strážskeho do ČR.
Prvý návoz mašín sa konal 28.12.2012, počasie veľmi neprialo, ale i tak, no neodfoť to keď má za sebou ešte aj bobinu 140.074

Súprava s vozňami išla až neskoro v nočných hodinách, preto sa ju už nepodarilo zachytiť. Podaril sa však návoz hneď nasledujúci deň 29.12.2012, kedy fotografom prialo aj počasie. Zaujímavý rušňovlak prechádza popri Spišskom Štvrtku v zložení 189.153 + 140.074 + 740.049

Nasledujúci deň 30.12.2012 znovu krásne počasie, tak rýchlo znovu pod Tatry zachytiť pantograf, kým tu ešte jazdia

A na záver samozrejme aj prekvapenie v podobe novej farebnej schémy na rakani 183.005  183.001 a 183.005 sa vracajú Rv zo Štrby späť domov do Sp.Novej Vsi.

A posledná fotografia 30.12.2012 zachytáva poctivo tlačiacu 183.005 nákladný vlak Pn 49706

Takže asi takýto bol môj rok 2012, verím, že aj rok 2013 nám prinesie kopec mimoriadností, dovidenia pri trati priatelia

Autor: © Michal Plíhal
www.michal-trains.cekuj.net

Pridajte sa do diskusie!

8 komentárov k: Železnica mojim objektívom za rok 2012

HoralkaEU zo dňa 5.3.2013 11:43

Super! 🙂

Len by som sa chcel spytat, kedze sa v tom nejak nevyznam. Preco boli 163ky prerobene na 361ky? A preco su tie nove take poruchove? Je nejaky clanok, alebo kde si o tom mozem precitat? Vdaka :pohoda:

hmphoto zo dňa 5.3.2013 12:18

Michal, perfektne spracovaný prierez za minulý rok. S veľkou radosťou a opakovane si zhliadnem tvoju tvorbu. Radosť pozrieť.

marcello.s zo dňa 5.3.2013 14:38

Nádhera :-C

Michal Timko zo dňa 5.3.2013 18:43

Páni,vešiam fotoaparát na klinec …Zbytočne žijem :he: Nádherné snímky 🙂 🙂

Michal Plihal zo dňa 5.3.2013 18:45

Miguel: Ty nato nemáš ani najmenší dôvod 😉 :-C
Ale ďakujem pekne všetkým, som rád, že sa foto páčia 🙂 🙂

stefco zo dňa 6.3.2013 20:01

Michal, veľká gratulácia 🙂
Fotografie sú naozaj obdivuhodné a som rád, že si sa nakoniec rozhodol túto fotoreportáž vydať. Ponúkol si množstvo krásnych fotiek a každá z nich je svojim spôsobom špeciálna. Je obdivuhodné do akých extrémnych situácií si pre vytúžený záber schopný ísť (teraz narážam na tú búrku, čo ťa chytila) alebo kedykoľvek v noci nemáš problém vybehnúť na stanicu a fotiť.
Jednoducho paráda, toto je doslova atlas železníc v roku 2012 :-C Vedel by som si túto reportáž predstaviť aj v knižnej podobe.

Matej Jurik zo dňa 6.3.2013 20:43

Tak ako tu už bolo povedané. Tie fotky sú neskutočné. Dvojička na rýchliku, posledný osobák do Podhradia, bobiny a kopu iných zaujímavých a hlavne pekných fotiek. Fakt Michal klobúk dole. 🙂

Peťo zo dňa 4.9.2019 10:09

Krásne foto, kámo, máš cit pre vlaky i kompozíciu.