Váš železničný portál
Registrovať sa

Návšteva severočeských banských dráh

Reportáže 7.5.2008 22:00 362.005 Zobrazené: 1538

Jednou z akcií, ktoré som si už dávnejšie naplánoval, bolo pozrieť sa s fotoaparátom na vlečkové dráhy Severočeských dolů, a.s., v okolí malebného mesta Kadaň. Práve tu s ťažkými uhoľnými vlakmi brázdia trate šesťnápravové elektrické jednosmerné rušne radu 184 SD s trochu nezvyčajným trojpodvozkovým usporiadaním Bo´Bo´Bo´. V nedeľu 20. apríla 2008 sa plán stal skutočnosťou!

Na cestu som sa vydal už v piatok (19. apríla) z Kysaku vlakom R 420 „Excelsior“. Cesta prebiehala bez problémov a do Prahy sme prišli včas. Na hlavnej stanici počas hodinového pobytu vlaku dobre chutil teplý čaj a taktiež som si so záujmom poobzeral totálne rozkopanú časť koľajiska podrobujúcu sa rozsiahlej modernizácii. O čosi neskôr, v Ústí nad Labem, prebehol na 420-ke pravidelný preprah a vlak do cieľa svojej cesty odišiel úvraťou. Vedenia rýchlika sa ujal netradične rušeň 363.073 ČD Cargo. Po chvíli som sa zobudil na dlhé státie pred stanicou Chabařovice. Pravdepodobne zlyhalo staničné zabezpečovacie zariadenie a „Excelsior“ nabral meškanie cca 30 minút.

Cestou ďalej som už nespal, ale z idúceho rýchlika pozoroval ubiehajúcu severočeskú krajinu. Trošku som bol sklamaný z počasia, aké som vôbec nečakal. Bolo zamračené s nízkou oblačnosťou a mrholilo, sem-tam presvitalo viac svetla. Naskytli sa mi pohľady na uhoľné dráhy s banskými rušňami „krokodílmi“ a na hlbokú planinu, ktorá vznikla dlhoročnou ťažbou uhlia. Po príchode do žst. Kadaň-Prunéřov bol príjemný prestup na taktiež 30 minút (kvôli nám) zmeškaný motorák 810.054 ČD do Kadane-předměstí, kam som sa odviezol a tu som poprosil rušňovodiča o informácie, ako vlastne premávajú vlaky na vlečkovej trati.

Po vypočutí kvanta užitočných informácií, za ktoré tomuto rušňovodičovi aj touto cestou veľmi ďakujem, som sa pobral späť do stanice Kadaň a presunul sa hneď na elektrifikovanú vlečkovú trať SD, a.s. Po chvíli chôdze som našiel univerzálny obojstranný fotospot a čakal, čo pôjde. Na fotenie bolo dosť tma. Onedlho okolo mňa prešla dvojica „hrbáčov“ 130.046+051 SD s uhlím do elektrárne v Kadani-Prunéřově.

O chvíľu, presne o 10. hodine som sa z opačného smeru dočkal rušňa 184.502 SD, ktorý sa vracal do Tušimíc s vlakom zloženým z prázdnych „saviek“.

Vybral som sa teda za ním, smerom do Tušimíc a cestou po trati som si vyhodnocoval potenciálne miesta na fotografovanie. Po chvíli som prišiel na miesto, kde sa trať zbiehala do jednokoľajného úseku kvôli cestnému nadjazdu. Za ním sa trať opäť rozdvojila a jazdilo sa po oboch koľajách. Boli osadené návestidlami platnými pre smer Kadaň. Takto som podľa návestí návestidiel mohol pohodlne predvídať, z ktorého smeru mám očakávať vlak. Oblačnosť sa pomaly pretrhávala a tešilo ma príjemné mäkké svetlo ako stvorené na fotografovanie. Po chvíli (o 10.31 h) som sa dočkal ďalšieho vlaku so strojom 184.504 SD idúceho do Tušimíc po ďalšie uhlie …

…a o chvíľu (o 10:52 h) už aj vracajúcej sa dvojice 130.051+046 SD taktiež do Tušimíc.

Pokračoval som ďalej v ceste do Tušimíc. Došiel som k priecestiu neďaleko elektrárne a bolo to celkom pekné miesto na uskutočnenie mojich fotoplánov. Rozhodol som sa, že počkám na uhoľné vlaky do Kadane. Viac ako hodinu čakania som si spríjemnil výdatným obedom z domácich zásob a onedlho (o 12:41 h) sa zjavil prototypový stroj 184.501 SD, ktorý viezol vozne naložené uhlím do Kadane-Prunéřova.

Po zhotovení záberu a zo zvedavosti dozvedieť sa, čo je za oblúkom, som sa dal do pohybu a už bolo počuť prichádzať ďalší vlak. Operatívne som zaujal fotomiesto pri trati a vzápätí o 12:51 h vznikol záber rušňa 184.503 SD s chladiacimi vežami tepelnej tušimickej elektrárne.

Pomyslel som si, že keď už išli dva vlaky, tak pôjde tým istým smerom ešte aspoň jeden. A tak aj bolo! Sotva som vyliezol na svah nad traťou a trochu sa tam rozhliadol, už prichádzal ďalší vlak (o13:06 h) tento raz so strojom 184.504 SD. Snímka rušňa radu 184 SD s tušimickou tepelnou elektrárňou dokonale predstavuje cieľ môjho výletu.

Spokojný som sa rozhodol zmeniť stanovište a zamerať sa na vlaky idúce opačným smerom. Počas presunu späť ku Kadani som o 13:23 h stihol vyfotiť neďaleko výhybne prvý spiatočný vlak vedený strojom 184.501 SD …

… otočím sa a vzápätí (o 13:24 h) vzniká záber štvrtého popoludňajšieho uhoľného vlaku idúceho z Tušimíc, ktorý ťahala, mne už známa dvojica lokomotív 130.046+051 SD.

Presunul som sa na miesto, kde sa trať zbieha do jednokoľajky a počkal na uhoľný vlak vracajúci sa (o 13:58 h) s prázdnymi vozňami do Tušimíc vedený rušňom 184.504 SD.

Pohľad na jednokoľajný úsek trate a na riešenie zabezpečenia zo strany od Kadane.

Rušeň 184.503 SD pri ceste s nákladným vlakom do Tušimíc (o 14:12 h).

Po tomto zábere som cvakol ešte o 13:44 h vracajúcu sa dvojicu „hrbáčov“. Rozhodol som sa nečakať na ďalšie vlaky, pretože všetky štyri stroje radu 184.5 SD som už mal vyfotografované a počasie nenasvedčovalo, že by bolo možné zhotoviť lepšie zábery, než ako som už mal. Vrátil som sa teda do Kadane na stanicu a zhotovil som snímku osobného vlaku smerujúceho do zastávky Kadaň-předměstí s panorámou centra tohto krásneho mesta.

Týmto motoráčikom som sa odviezol späť do žst. Kadaň-Prunéřov, kde som zahliadol asynchrónnu „žehličku“ 114.501 SD v areáli tamojšej elektrárne (o 16:00 h).

Po týchto takmer špionážnych záberoch „spoza plota“ som značne unavený po náročnom dni nasadol na osobák a odviezol som sa do stanice Chomutov, kde bolo odstavených niekoľko českých peršingov radu 163, napr. aj inventárnych čísiel 91 a 94.

V Chomutove som nastúpil do nedeľňajšieho rýchlika č. 1535 v zložení 854 + prípojný vozeň do stanice Praha-Masarykovo nádraží. Cestou z Chomutova v podvečernej, už slnkom zaliatej krajine, som si zaspomínal na jazdu „Křivoklát Ex“ s albíkom 498.022 z leta 2007. V bezoblačnej Prahe som mal rezervu viac ako hodinu do odchodu R 225 „Šírava“, s ktorým som cestoval späť na Slovensko (HDV – 163.039 ČD). Cesta ubehla rýchlo a na ďalší deň som už fotil prvé odklonené vlaky na trati č. 185 Poprad – Plaveč …

Mapka dráh Dolů Nástup Tušimice a ich prepojenie s cudzími dráhami s vyznačením miest červenou farbou, na ktorých som fotil.

Zdroje a linky:

Text a foto: 2008 © Miloš Chomjak

Pridajte sa do diskusie!

Žiadny komentár k: Návšteva severočeských banských dráh

Sari zo dňa 8.5.2008 8:24

Hmm tak tady bych sa chtěl taky někdy podívat 🙁

Reagovať

duuso zo dňa 8.5.2008 19:31

Pekná reportáž, škoda že nevyšlo počasie ale tomu sa nedá rozkázať, jedna otázočka, nejaké čmele ste nezahliadli? Jeden by mal byť v tom firemnom laku, tuším 770 505.