Váš železničný portál
Registrovať sa

Na Dúbrave dobre, na Bukovej zdravo …

Fotoreportáže 7.8.2014 9:37 milan Zobrazené: 2836

Určite ste sa mnohí z vás už stretli s fotkami z jednokoľajnej trate č.116 TRNAVA-KÚTY prezývanej HRBATÁ. Hoci som túto trať sporadicky navštevoval aj po minulé roky, nemal som dostatočné množstvo fotomateriálu na vytvorenie reportáže. Pretože na koridore je absencia nákladnej dopravy citeľná a človeka to tam už nebaví, vrhol som sa počas jarných a letných mesiacov roku 2014 s fotoaparátom na moju domácu Hrbatú. Často som navštevoval úsek SMOLENICE-JABLONICA, ktorý prekonáva hrebeň pohoria Malé Karpaty. A tým je táto časť trate tak ako pre fotografa, tak aj pre cestujúceho najzaujímavejšia. Pomyselne teda nasadnite do vlaku v Smoleniciach a poďte sa so mnou previesť do Jablonice a späť. Uvidíte, prečo som si pre názov reportáže prepožičal nápevok známej ľudovej piesne popisujúcej krásy oravskej prírody a parafrázoval som ho do podoby dvoch vrcholových staníc ukrytých v Malých Karpatoch.

Uhoľné vlaky na čele so súkromnými kocúrmi sa stali v roku 2014 pravidelným fotoobjektom. Škoda, že jazdia v nevhodne nasvietenej časovej polohe. Takže prázdne Wapky smerujú so Smoleníc a popri obci Trstín sa blížia k Bukovej.

Pri fotení mi často robí spoločnosť syn Milanko. Tentokrát sme si počas Veľkonočných sviatkov spravili jeho prvý výlet k tunelu. Fotíme z južného portálu (smolenický). Fotopodmienky boli vďaka hlbokému žľabu a hustému porastu ťažké, ale pre potešenie určite postačujúce.

Ťažšie dostupný portál je severný (jablonický). Vlak práve vyšiel z tunela a vďaka porastu sa tu človek cíti ako v džungli. Vyhadzujeme odbočky a ideme z kopca.

Niekedy by sa mi zišla aj horolezecká výbava. Prechádzame okolo vchodového návestidla výhybne Dúbrava….

….a míňame opustenú staničnú budovu. Naposledy som sa tu takto pokochal ešte spolu s festo-m, keď som ani nemal poriadny fotoaparát.

Vďaka taktovej doprave sa tu osobná doprava na Dúbrave fotí oveľa lepšie ako v minulosti. Predsa len nejaké tie spoje pribudli.

Skorý ranný spoj pod Dúbravou fotiteľný len počas letného slnovratu, ktorý som ani neplánoval vyfotiť. Skoré letné slnko ma budí ešte pred budíčkom a doprava na cestách minimálna….a tak som stíhal. Vlak sa postupne prepletá v traťových esíčkach a klesá k Jablonici.

Poobedňajšie vlaky z Trnavy pred zastávkou Cerová.

Predzvesť do stanice Jablonica znamená, že čoskoro vystupujeme, počkáme 20 minút a nasadáme do vlaku späť do Smoleníc. Vlaky sa pravidelne križujú v Senici.

Stúpame opäť do kopca na pohorie Malých Karpát. Osobák pre laminátku úplná malina, ale s nákladným vlakom v ostrých oblúkoch, to tak ľahko nejde.

O stĺp ďalej.

A do tretice rovnaké miesto. Tentokrát o 8 hodín skoršie.

Pri predzvesti na Dúbravu, veľmi skoro ráno.

Tu som často čakal na nákladný vlak. Bohužiaľ sa nepodarilo, zatiaľ.

Mrkneme ešte na výhybkárov domček na dolnom zhlaví, kde niekedy stál aj pekný model hradu. Príroda je silná a časom všetko pohltí.

Dokumentujem prvý oblúk výhybne Dúbrava.

Krátka staničná rovinka s odbočkou na zarastené manipulačné kolaje, ktoré hádam naposledy používali elektrifikátori tunela (1981-1982).

Staničný protioblúk s odchodovým návestidlom smer Buková. Za zeleňou presvitá výpravná budova.

Sem sa budem musieť ešte vrátiť. Krásny výhľad až priamo dolu do Jablonice. Uvidíme, či mi to slnečný násvit umožní ešte tento rok.

Tunelom sme sa prehupli na Bukovú a idem z kopca. Jarná príroda sa ešte naplno neprebudila.

Ale z opačnej strany počas vrcholiaceho leta to na Bukovej vyzerá krajšie.

Osobák odchádza z Bukovej popri opustenej výpravnej budove dolu kopcom do Smoleníc. Z výhybne Buková sa pred časom stala len zastávka. Výhybky a tretia koľaj so šturcom boli demontované.

Blížime sa k Smoleniciam. Trať značne zarastená, ale kde – tu sa fotiť ešte dá.

Priecestie do obce Buková a trstínsky kameňolom znamená koniec našej pomyselnej spiatočnej cesty, na ktorej som sa vás snažil sprevádzať.

Dúfam, že aj vám bolo „Na Dúbrave dobre….“ a aspoň čiastočne som vám priblížil zdraviu prospešnú atmosféru bukového a dubového lesa, kde sa dá v dnešnom uponáhľanom svete zrelaxovať či už fotením, zberom húb alebo úplne obyčajnou prechádzkou les.

Autor: eminem © 2014

Pridajte sa do diskusie!

Žiadny komentár k: Na Dúbrave dobre, na Bukovej zdravo …

hmphoto zo dňa 7.8.2014 14:01

Milan, ahoj. Myslím si, že tvoje parafrázovanie nápevku ľudovej piesne ospevujúcej krásy oravskej prírody je úplne na mieste a priam si ním trafil ako sa vraví klinec po hlavičke pre tieto krásne fotomiesta z trate mne vzdialenej a neprebádanej.
Teším sa z tejto vydarenej laminátkovej fotopoviedky. Pekná rodinná práca :-C

Reagovať

festo zo dňa 12.8.2014 5:26

Krásne fotky Milan! Niekedy by som si tú pešiu túru Buková – Dúbrava zopakoval :-C :byebye: