Váš železničný portál
Registrovať sa

Mikulášske vlaky 2013 v Bratislave

Reportáže 9.12.2013 8:20 M262.061 Zobrazené: 1910

Predpoveď počasia bola pre Bratislavu a okolie na sobotu relatívne priaznivá – malo byť síce jasno až polojasno s teplotou do 4°C, ale situáciu mal komplikovať silný vietor. A naozaj bol veľmi silný a tak pocitová teplota klesla silno pod nulu. Ale na druhej strane napadlo do dvoch centimetrov snehu a tak mikulášsky vlak v predpoludňajších hodinách mal nádych ozajstnej zimy.
Na „naháňanie“ mikulášskych vlakov som sa vydal s dvoma kamarátmi fotografmi. Ráno som musel prvýkrát škrabať námrazu na aute. Fotografovanie sme začali kúsok za stanicou Bratislava Predmestie, keď súprava išla do východzej stanice Bratislava Nové Mesto. Na trati ležali asi 2 cm snehu, slniečko svietilo, ale vietor bol naozaj veľmi nepríjemný, ale na druhej strane „zasnežené“ fotografie dali zabudnúť na nepriaznivý vietor. Mikulášska jazda bola tak po nejakom čase aspoň trocha so snehom.

Pri čakaní na mazutku vošla do záberu plechová laminátka 242.543 RailTrans idúca zo stanice Nové Mesto.

Presne za štyri minúty sa na tom istom mieste objavil vlak Metransu so rušňom 761.004.

Krátko pred mazutkou ide na Nové Mesto vlak s kontajnermi v čele s laminátkou 240.029 ZSCS.

Jazda laminátky dala tušiť jazdu mazutky po nesprávnej koľaji. Neuplynuli ani ďalšie štyri minúty a už prichádza mazutka po nesprávnej koľaji a „uhlím dopředu“ s mikulášskym vlakom poriadaným Klubom priateľov histórie železničnej dopravy do východzej stanice Bratislava Nové Mesto. Ja sa presúvam na druhú stranu a fotografujem z nenasvietenej strany.

To mi umožnilo pri prechode mazutku vyfotografovať priamo proti slnku a vznikla z tohto neplánovaného záberu vcelku zaujímavá fotografia.

Ďalší kontajnerový vlak vedený rušňom 761.002 Metrans.

Po tomto zábere odchádzame k autu zaparkovanému cca 200 metrov a presúvame sa na ďalšie dohodnuté miesto na traťovej spojke medzi stanicami Nové Mesto a hlavnou stanicou, do priestoru kúsok za vyústenie spojky pod hlavnú štvorkoľajnú trať na stanicu Vinohrady. Trať je tu v stúpaní a mazutka určite vytvorí neopakovateľnú atmosféru.

Ihneď po príchode fotografujem jednotku Regiojetu VT843 ešte v žltom firemnom nátere smerujúcu na hlavnú stanicu.

Svedkom jazdy mikulášskeho vlaku s mazutkou v čele bol aj desaťročný jazvečík fotografa, ktorý sa k nám pripojil krátko pred príchodom mazutky. Jej jazda patrí k nezabudnuteľným zážitkom nielen pre fotografov, ale i náhodných chodcov v blízkosti trate.

Po prechodu vlaku sadáme do auta a ideme na ďalšie naplánované miesto – k vjazdovému návestidlu do stanice Bratislava hlavná stanica od Lamača.

Nedlho po príchode na miesto a nájdení si vyhovujúceho miesta mikulášsky vlak prechádza okolo nás s kúdoľom dymu a páry. Rovnako ako na predchádzajúcom mieste, si aj tu uši prichádzajú na svoje. Snehový poprašok je aj tu.

Po prechode vlaku prešli okolo ešte EC130 Varszovia a EC 273 Avala, ktoré sme odfotili. Odchádzame na miesto – diaľnično-železničný most, ktorý som chcel navštíviť už minulý rok, ale vzhľadom na nevhodné svetelné podmienky som sa vtedy vybral na iné miesto.

Cestou na vytipované miesto stretávame nákladný vlak v čele s rušňom 230.031 ČDC v korporátnom nátere českého národného dopravcu.

V prístave som fotografoval stroj 730.630, ktorý tam obstaráva posun. Momentálne využíval pauzu pred ďalším posunom.

Ešte než došiel očakávaný mikulášsky vlak, po Dunaji plávala súprava motorovej lodi a člnu. Napriek tomu, že to bolo akurát presne proti slnku,stlačil som spúšť fotoaparátu a výsledok vidíte na obrázku.

O chvíľu na to sa už nesie zvuk parného vlaku a v zornom poli sa objavuje mazutka s celým vlakom.

Nečakáme na tomto mieste na návrat vlaku, ale ideme na Štrkovec ku konečnej autobusovej linky 39, kde tesne stíhame 242.555 Lokorailu so súpravou kotlov zo Slovnaftu.

Toto miesto sa nám nepozdáva, z každej strany sa do aparátu pchá megareklama blízkych obchodných centier a tak sa presúvame bližšie k vjazdu do stanice Bratislava Nové Mesto, kúsok za železničné priecestie. Tu stretávame kontajnery z Dunajskej Stredy v čele s kocúrom 740.699 firmy ŽOS Loko s.r.o. Zvolen.

Nečakáme dlho a krátko po dvanástej hodine už je tu mikulášsky vlak s mazutkou.

Netradičné zloženie súpravy mikulášskeho vlaku fotografujem odzadu a vidím, že na tomto úseku nie sme sami.

Na tomto mieste sa rozhodujeme, že dnešnú fotoakciu síce v slnečnom dni, ale pri dosť krutom vetre, ukončíme. Jazdu albatrosa s odchodom 13:24 h z bratislavskej hlavnej stanice oželieme. Doma však po zregenerovaní sa a po dobrom obede som sa rozhodol, že predsa len vyrazím na otočku na stanicu Vinohrady a pokúsim sa zdokumentovať prejazd mikulášskeho vlaku s albatrosom 498.104 poriadaného bratislavským Albatrosklubom. Jeho trasa viedla z Bratislavy cez Galantu do Leopoldova a po trati 120 ZSSK späť do Bratislavy s príchodom po 17-tej hodine.

Na fotografovanie som si vybral miesto tesne pred zastávkou Vinohrady, napriek tomu, že som takmer fotografoval proti slnku. Našťastie v okamihu prejazdu vlaku svit slnka nebol až tak silný a tak sa fotografia celkom vydarila.

Albatros, tak ako zvyčajne, mal súpravu zloženú z bežných prevádzkových rekonštruovaných vozňov Btee v počte 10 vozňov s elektrickým vykurovaním, preto na závesu išla laminátka 240.087.

Asi po piatich minútach prechádzal požiarny vlak v čele, ako inak než s červenou bardotkou T478.1201. Myslím, že vzhľadom k počasiu zrejme nijakú prácu nemali.

Pomyselnou odmenou za dnešnú veternú fotoakciu bola jazda súkromníka CRW s rušňami 241.001 a 241.004 s ucelenou súpravou. Definitívnu bodku za celou akciou urobila však doma až dvojka červeného svätého vavrinca…